Eksponaty z Kozłówki z wizytą w Warszawie i Szczecinie

31 stycznia 2020
Filiżanka do czekolady z przykrywką i spodkiem. Owoidalna, lekko wybrzuszona z prostokątnie załamanym uszkiem. Barwy białej, z kwaterami, w których malowane są zwierzęta: biały, puszysty kot leżący na czerwonej poduszce i ptak, w obramieniu złoconych festonów róż. Uchwyt pokrywki w kształcie złotego wieńca. W lustrze spodka ptaki siedzące na gałązce bzu i czerwony pantofelek w analogicznym obramieniu. Wysokość filiżanki 11 cm, średnica spodka 13,2 cm. Porcelana, farby podszkliwne, farby naszkliwne, złocenia. Miśnia, około 1780 roku.

Filiżanka ze spodkiem

Filiżanka do czekolady z przykrywką i spodkiem. Owoidalna, lekko wybrzuszona z prostokątnie załamanym uszkiem. Barwy białej, z kwaterami, w których malowane są zwierzęta: biały, puszysty kot leżący na czerwonej poduszce i ptak, w obramieniu złoconych festonów róż. Uchwyt pokrywki w kształcie złotego wieńca. W lustrze spodka ptaki siedzące na gałązce bzu i czerwony pantofelek w analogicznym obramieniu. Wysokość filiżanki 11 cm, średnica spodka 13,2 cm. Porcelana, farby podszkliwne, farby naszkliwne, złocenia. Miśnia, około 1780 roku.

Nasze bogate zbiory rzemiosła artystycznego cieszą się też zainteresowaniem innych muzeów.

Wybrane eksponaty gościły niedawno na wystawie „O stołach i bankietach pańskich. Jak ucztowano w dawnych wiekach”, zrealizowanej przez Muzeum Narodowe w Kielcach, a teraz prezentowane są w Galerii Gotyckiej Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie.

Wśród wypożyczonych z Kozłówki obiektów szczególną atrakcją cieszy się porcelanowa figurka Bachusa siedzącego na beczce z misternie oddanymi detalami, wykonana w manufakturze miśnieńskiej około 1740 r., a także wyjątkowa konfituriera z zestawem 12 łyżeczek – dzieło paryskiego złotnika z przełomu XVIII i XIX wieku. Na wystawie w Szczecinie można też obejrzeć inne miśnieńskie wyroby z kozłowieckiej kolekcji: filiżankę do czekolady (ok. 1780 r.), herbatnicę (1735-1740), terynę zwieńczoną postacią putta (ok. 1760 r.) oraz część serwisu do kawy i herbaty zdobionego scenkami militarnymi (1763-1774). Ciekawymi zabytkami są także podróżne etui dopasowane kształtem do wykroju pojedynczych sztućców oraz większy futerał z przegródkami na sztućce stołowe.

Przeniesioną nad Odrę prezentację tworzy ponad pięćset obiektów wypożyczonych z kilkunastu placówek muzealnych. W przekrojowy sposób przedstawiają splendor dawnych jadalni, wyposażenie kuchni i pomieszczeń kredensowych. Pokazują sztukę kulinarną od procesu przygotowywania potraw, według starych receptur, do serwowania dań w eleganckiej spektakularnej oprawie.

W Muzeum Warszawy od 6 lutego 2020 roku można oglądać wystawę prezentującą dorobek warszawskiej pracowni brązowniczo-grawerskiej rodziny Mieczników, której 74-letnia historia zbiega się z losami stolicy.

Likwidując firmę w 2010 roku, właściciele Marta i Jerzy Miecznikowie przekazali do zbiorów Muzeum Zamoyskich w Kozłówce kolekcję obejmującą ok 70 obiektów, z których 49 zostało udostępnionych na warszawską ekspozycję.

Muzeum Warszawy zbiera historie stołecznych rzemieślników, zachowuje ślady po warsztatach i pracowniach, które zniknęły już z mapy Warszawy. Na wystawie „Rzemieślnicze historie. Pracownia Mieczników” prezentowany jest dorobek pracowni, w którym znalazło odbicie życie polityczne, gospodarcze, społeczne i kulturalne Warszawy.

Wystawa „O stołach i bankietach pańskich. Jak ucztowano w dawnych wiekach”, Galeria Gotycka Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie, 21 listopada 2019 – 1 marca 2020 r.

Wystawa „Rzemieślnicze historie. Pracownia Mieczników”, Muzeum Warszawy, 6 lutego – 10 maja 2020 r.

Alert Systemowy